Innovation and Strategic Planning for Digital Investment Projects

Authors

  • Yorlis Josefina Mora de Montero Universidad Nacional Abierta, Dirección de Investigación y Postgrado, Maestría En Administración De Negocios. Venezuela Author
  • Luis Alfredo Figuera Lara Universidad Nacional Abierta, Dirección de Investigación y Postgrado, Maestría En Administración De Negocios. Venezuela Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/digi202354

Keywords:

SMEs, digital strategy, business models, digital competencies, investment projects

Abstract

Introduction: The research addressed the need for Venezuelan small and medium-sized enterprises (SMEs) to adapt to the digital and globalized environment. It recognized that innovation, strategic planning and efficient management of investment projects were determinant for their sustainability. It was based on theories of business strategy, business models and digital competencies, also considering the Venezuelan legal framework and the role of FONDO Bolívar as a support agency.
Development: The study reviewed precedents where business plans were implemented with digital tools, mobile applications and online marketing, as well as research on the influence of strategic planning in public and private projects. Business models such as Waterfall, Agile, Lean Startup and Canvas were analyzed, the latter standing out for its comprehensive approach. Digital competencies based on the European framework DigComp 2.0 and their relevance in the formulation and evaluation of investment projects were also evaluated. The analysis included market, supply, demand and commercialization studies, emphasizing that profitability should be accompanied by social value. The importance of digital transformation through the use of artifacts and platforms such as AI, Big Data and e-commerce was also reviewed.
Conclusions: The research concluded that SMEs needed to integrate innovation, digital competencies and strategic planning in a model tailored to their needs. It proposed a digital business strategy that would optimize the formulation and evaluation of projects, ensuring their economic and social viability, in coherence with national policies and taking advantage of the opportunities provided by emerging technologies.

References

1. Arens W. Publicidad. 9.ª ed. México: McGraw-Hill; 2004.

2. Arias F. El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 5.ª ed. Caracas: Editorial Episteme; 2012.

3. Banco Interamericano de Desarrollo. Guía de transformación digital de gobierno [Internet]. 2022 [citado 3 feb 2023]. Disponible en: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/igo/legalcode

4. Benanav A. La automatización y el futuro del trabajo, parte 1. New Left Review [Internet]. 2020 nov-dic [citado 2023 feb 3];119. Disponible en: https://newleftreview.es/issues/119/articles/automation-and-the-future-of-work-1.pdf

5. Brooks R. Los siete grandes errores de quienes predicen el futuro de la inteligencia artificial [Internet]. MIT Technology Review; 2017 [citado 3 feb 2022]. Disponible en: https://www.technologyreview.es/s/9655/los-siete-grandes-errores-de-quienes-predicenel-futuro-de-la-inteligencia-artificial

6. Castillo D. Información financiera y métodos para la evaluación de proyectos de inversión. Caracas: Fundación Escuela Venezolana de Planificación; 2022.

7. Centro Europeo de Empresas e Innovación de Galicia (BIC Galicia). Manuales prácticos para Pymes: cómo realizar un plan de marketing [Internet]. 2010 [citado 4 sep 2022]. Disponible en: http://www.bicgalicia.es/dotnetbic/Portals/0/banner/ARCHIVOS/Manuales%20Pymes/2ElaborarPlanMarketing_C.pdf

8. Garza JE. Factores críticos de éxito en la planeación estratégica de tecnología de información para negocios electrónicos [Trabajo de grado en Internet]. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey; 2003 [citado 3 feb 2022]. Disponible en: https://repositorio.tec.mx/handle/11285/569409

9. García Falcón JM. Formulación de estrategias en la empresa. Canarias: CIES de la Caja Insular de Ahorros de Canarias; 1987.

10. Hanel J. Análisis situacional. Módulo I. México: UAM-Azcapotzalco; 2004.

11. Herrera CO. Factores relacionados con planeación que incide en la ejecución de proyectos del sector público territorial [Trabajo de grado en Internet]. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 2023 [citado 3 sep 2023]. Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/84009

12. Hernández R, Fernández C, Batista P. Metodología de la investigación cuantitativa. México: McGraw-Hill; 2011.

13. Husson M. ¿Hemos entrado en el capitalismo cognitivo? Panorama internacional [Internet]. 2003 [citado 2 jun 2022]. Disponible en: http://hussonet.free.fr/cognitic.pdf

14. Hurtado de Barrera J. Guía para la comprensión holística de las ciencias. Quirón Ediciones; 2010. Vol. 4.

15. República Bolivariana de Venezuela. Ley de Infogobierno. Gaceta Oficial Nº 39.945, 15 jun 2012.

16. República Bolivariana de Venezuela. Ley Plan de la Patria. Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación (2013-2019). Gaceta Oficial Nº 6.118 Extraordinario, 4 dic 2013.

17. República Bolivariana de Venezuela. Ley de Regionalización Integral para el Desarrollo Socioproductivo de la Patria. Gaceta Oficial Extraordinaria Nº 6.151, 18 nov 2014.

18. Pimentel E. Formulación y evaluación de proyectos de inversión: aspectos teóricos y prácticos [Internet]. 2008 [citado 2022 jun 2]. Disponible en: https://xdoc.mx/preview/formulacion-y-evaluacion-de-proyecto-de-inversion-60518121943c4

19. Prendes MP. Formar para el emprendimiento digital: construyendo los ciudadanos del siglo XXI. RiiTE Rev Interuniv Investig Tecnol Educ. 2022;12:1-19. doi:10.6018/riite.525101.

20. Prendes E, García M, Montiel M. EmDigital: competencia para emprendimientos digitales en estudiantes universitarios [Internet]. 2021 [citado 2023 nov 24]. Disponible en: https://www.um.es/emdigital/wp-content/uploads/2022/11/Manual-EmDigital.pdf

21. Palella S, Martins F. Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Fondo Editorial FEDUPEL; 2006.

22. Payne J. Preparación de la pequeña y mediana empresa para el negocio electrónico en los países en desarrollo: una guía para los profesionales del desarrollo. 2003.

23. Ramírez T. Cómo hacer un proyecto de investigación. Caracas: Editorial Panapo; 2010.

24. Ríos P. Psicología: la aventura de conocernos. Caracas: Editorial Cognitus; 2009.

25. Rojas E. Modelo de diseño y ejecución de estrategia de negocio [Internet]. Santiago de Chile: Universidad de Chile; 2002 [citado 2022 jun 2]. Disponible en: https://www.dii.uchile.cl/~ceges/publicaciones/ceges35.pdf

26. Salamero L, Cano C. Estrategias digitales: síntesis, explicación y críticas [Internet]. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid, Departamento de Ingeniería de Sistemas Telemáticos; 2012 [citado 2022 jun 3]. Disponible en: http://www.dit.upm.es/~fsaez/blogs/netosfera/wp-content/blogs.dir/154/files/1-estrategias-digitales-sintesis-explicacion-y-criticas.pdf

27. Srnicek N. Capitalismo de plataforma. Buenos Aires: Caja Negra Editora; 2018. Introducción, capítulo 2. [Documento en línea].

28. Soto A, Valente M. Juegos: vigencia y limitaciones. Rev Cienc Soc [revista en línea]. 2005 [citado 12 jul 2023];11(3). Disponible en: https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182005000300008

29. Tamayo y Tamayo M. El proceso de la investigación científica. 5a ed. México: Editorial LIMUSA; 2011.

Published

2023-12-30

Issue

Section

Review

How to Cite

1.
Mora de Montero YJ, Figuera Lara LA. Innovation and Strategic Planning for Digital Investment Projects. Diginomics [Internet]. 2023 Dec. 30 [cited 2025 Aug. 21];2:54. Available from: https://digi.ageditor.ar/index.php/digi/article/view/54