Digitization and agricultural markets: a proposal for the San Martín region
DOI:
https://doi.org/10.56294/digi2025257Keywords:
Virtual platform, commercial coordination, family farming, agricultural markets, digitizationAbstract
Introduction
The study addressed the problem of the structural disconnect between agricultural producers in the San Martín region and potential markets, a situation that limited profitability and created high dependence on intermediaries. Given this reality, the design of a virtual platform was proposed to facilitate direct commercial coordination, improving the visibility of local supply and strengthening the economic inclusion of farmers.
Development
The research was based on a review of international, national, and local experiences that demonstrated the potential of digital platforms to optimize agricultural marketing processes. Cases were analyzed where digitization made it possible to shorten intermediation chains, strengthen partnerships, and expand access to high-value markets. The findings highlighted that, although technology improved the competitiveness and diversification of producers, its effectiveness depended on factors such as technological infrastructure, digital capabilities, and the existence of inclusive public policies. The analysis of the profile of producers, customers, and suppliers in San Martín made it possible to define the functional requirements of the platform, as well as its orientation towards a sustainable model adapted to the territorial and productive conditions of the region.
Conclusion
It was concluded that the design of a virtual platform was a catalyst for the transition of family farming in San Martín towards a more competitive and inclusive model. However, its success required the integration of training, infrastructure, and inter-institutional collaboration strategies, aligned with global trends in digitalization and the particularities of the regional agri-food value chain.
References
Alianza de Aprendizaje de Perú. Mecanismos de articulación de pequeños productores rurales con empresas privadas en el Perú. Lima; 2008 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/132698032.pdf
AOAC. Método de Análisis Peroxide value. Washington: Official Methods of Analytical Chemists; 1975.
Banco Central de Reserva del Perú. Síntesis de actividad económica de San Martín [Internet]. Iquitos: Departamento de Estudios Económicos; 2022 jul [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://www.bcrp.gob.pe/docs/Sucursales/Iquitos/2022/sintesis-san-martin-07-2022.pdf
Banco Central de Reserva del Perú. Reporte de inflación junio-2022 [Internet]. Lima: Informe Económico; 2022 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://www.bcrp.gob.pe/docs/Publicaciones/Reporte-Inflacion/2022/junio/ri-junio-2022-recuadro-7.pdf
Barrionuevo N. Identificación y caracterización de mecanismos de articulación de la oferta de la agricultura familiar a mercados [Internet]. 2018 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://www.rimisp.org/wp-content/files_mf/1531947003DocumentoTrabajoMecanismosArticulacio%CC%81nMercadosAFAndinarevNB.pdf
Bustamante MJ. Digital platforms as common goods or economic goods? Constructing the worth of a nascent agricultural data platform. Technol Forecast Soc Change. 2023;192:122549. doi:10.1016/j.techfore.2023.122549
Carpio Vallejos J. Línea de base para el proyecto de desarrollo de la producción del cultivo de papa en el distrito de Tayabamba provincia de Pataz, departamento de La Libertad [Internet]. 2012 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: http://www.agrolalibertad.gob.pe/sites/default/files/linea%20de%20base%20para%20productores%20de%20papa%20del%20distrito%20de%20tayabamba%20departamento%20la%20libertad.pdf
Carrión R, Toro G. Tecnología digital para el comercio en la agricultura familiar [Internet]. 2021 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://blog.iica.int/en/node/110
CEPAL, FAO, IICA. Fomento de circuitos cortos como alternativa para la promoción de la agricultura familiar [Internet]. 2014 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37152/S1420696_es.pdf
Coppola M. Cómo crear una plataforma digital paso a paso [Internet]. 2023 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://blog.hubspot.es/website/como-crear-plataforma-digital
Coppola M. Qué es una plataforma digital, qué tipos existen y ejemplos [Internet]. 2023 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://blog.hubspot.es/website/que-es-plataforma-digital
Cubides Zuñiga N, Lugo Montilla I, Cubide Zuñiga E. Agricultura familiar y plataformas digitales en el contexto de la COVID-19: iniciativas de América del Sur [Internet]. Venezuela; 2020 oct 1 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7738553.pdf
De Loayza Conterno N, Guzmán Mancilla ER. Influencia de los planes de articulación comercial en el desempeño exportador de los productores de castaña de Madre de Dios: 2015-2020. Lima (Perú); 2021 oct 10.
Díaz S. Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos [Internet]. Andalucía (España); 2009 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd4921.pdf
Dueñas J. Articulación de mercados [Internet]. [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://www.diariodelexportador.com/2018/11/la-articulacion-de-mercados.html
Instituto de Desarrollo Agropecuario (INDAP). Diseño y evaluación ex-ante de modelos de negocios en circuitos cortos en Chile. Serie Estudios y Documentos de Trabajo N°4. Chile; 2015.
Instituto Nacional de Estadística e Informática. Informe técnico N°2 [Internet]. Lima: INEI; 2023 feb [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://m.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/02-informe-tecnico-produccion-nacional-dic-2022.pdf
Kogut B. Joint ventures: theoretical and empirical perspectives. Strateg Manag J. 1988;9:319-32. Disponible en: https://www0.gsb.columbia.edu/faculty/bkogut/files/1988_SMJ_Kogut.pdf
Laos YT. Las alianzas estratégicas y los objetivos de cooperación al desarrollo del sector agroindustria de la Dirección Regional de Producción (DIREPRO) de Huánuco 2018 [Internet]. 2011 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://yanlaos.wordpress.com/2011/09/26/articulacion-comercial-microempresas-ingresan-a-competir
Laurenzio H. Small-scale cocoa farming and mechanisms of access to support services bridging producers with high-value market participation: a comparative analysis between Ecuador & Peru [tesis de maestría en Internet]. Queen’s University (Canadá); 2023 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://search.proquest.com/openview/afff0c6d52fa127b7fd1b8130083897c
Martínez Ludeña RM, Villanueva Quicaño DF. La asociatividad de pequeños productores como forma de valorizar la biodiversidad a través del biocomercio: el caso de la Asociación de Productores Agropecuarios Ecológicos de Cruz de Plata Tuti–AGROECOTUTI [Internet]. 2021 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12404/18370
Martínez CMC. The platform economy in agriculture: the interests at play when northwest Indian large-scale commercial farmers face platformization [Internet]. 2022 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://thesis.eur.nl/pub/65332
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO). Agricultura familiar: de los conceptos a las políticas públicas en América Latina y el Caribe [Internet]. 2019 [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://www.fao.org/documents/card/es?details=ca5087es
Pinzón Cepeda R. Trazabilidad. Cali: Editorial Reciteia, Universidad Industrial de Santander; 2010.
Sánchez Daza JA. Economía teórica y aplicada. México: Ediciones y Gráficos Eón SA; 2009.
Sierra y Selva Exportadora. Planes de promoción y articulación comercial y ruedas de negocios virtuales como estrategia de comercialización. Lima; 2021.
Tauzie M, Hermans TDG, Whitfield S. The new achikumbe elite: food systems transformation in the context of digital platforms use in agriculture in Malawi. Agric Hum Values. 2023;41(2):475-89. doi:10.1007/s10460-023-10494-8
VISA. ¿Qué es e-commerce o comercio electrónico? [Internet]. [citado 2025 ago 13]. Disponible en: https://www.visa.com.pe/dirija-su-negocio/pequenas-medianas-empresas/notas-y-recursos/tecnologia/que-es-ecommerce-o-comercio-electronico.html
Wang W, Xu H, Liu Y. Platform ruralism: digital platforms and the techno-spatial fix. Geoforum. 2022;131:12-9. doi:10.1016/j.geoforum.2022.02.009
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Wong-Villacorta, Jesús Rodríguez-Sánchez, Ángel Cárdenas-García (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.