Proposal for the recovery of the overdue portfolio of the Southern Adventist Educational Unit
DOI:
https://doi.org/10.56294/digi2024119Keywords:
Non-Performing Loans, Collection Management, Delinquency, Liquidity, Financial EducationAbstract
Introduction: nonperforming loans constitute one of the main financial challenges facing private educational institutions, directly impacting their liquidity, sustainability, and operational capacity.
Objective: to determine the characteristics of the nonperforming loans at the Southern Adventist Educational Unit.
Method: an observational, descriptive, and cross-sectional study was conducted. The study population consisted of 172 parents and/or financial representatives of UEPAS. The sample consisted of 106 of the 172 financial representatives. Non-probability convenience sampling was used. Interviews and observation were used to obtain internal data.
Results: 13.2 % of the financial representatives surveyed acknowledged paying their obligations two, three, or more months late; 83.9 % signed the aforementioned contract, which includes the pension and payment terms, consciously; 51 % of respondents would not consider using public educational services; 43.4 % believe the monthly cost of the educational service is adequate; 51.9 % are aware of the institution's debt collection process; and 39.6 % claim not to have received any communication from the institution regarding payment delays.
Conclusions: strengthening financial literacy, accounting transparency, and institutional empathy are the pillars of effective recovery of non-performing loans.
References
1. Moreira Moreira R, Mendoza Vinces M. Factores determinantes que influyen en la morosidad de la Universidad San Gregorio de Portoviejo. Redalyc 2023;14. https://www.redalyc.org/journal/5885/588575260006/588575260006.pdf. DOI: https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v14i1.4518
2. Charry Murcia M, Enciso Montealegre S. Análisis del comportamiento de la cartera del impuesto de vehículo automotor durante las vigencias 2016-2020 del Departamento del Tolima y diseño de estrategias para. Corporación Universitaria Minuto De Dios, Bogotá D. C. Repositorio UnMinuto 2021. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/14101.
3. Sagner T A. EL INFLUJO DE CARTERA VENCIDA COMO MEDIDA DE RIESGO DE CREDITO: ANALISIS Y APLICACION AL CASO DE CHILE. RAE 2012;27:27-53. https://doi.org/10.4067/S0718-88702012000100002. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-88702012000100002
4. Acevedo Y, Fajardo J, Bravo F. Incidencia de la morosidad en los aportes por conceptos de pago de pensiones en la calidad del servicio en la institución educativa privada el Liceo Pestalozzi. Repositorio UNAD 2021. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/42354?locale-attribute=es.
5. Pineda Mejillones E. Tarjeta de crédito estudiantil en las universidades: plan de capacitación para los estudiantes en su uso responsable. Scielo 2024;20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442024000400090&script=sci_arttext&tlng=en.
6. Acuña V, Chavarry P. Estrategia de Gestión en Cobranza para Reducir el Índice de Morosidad de los Padres de Familia de la Institución Educativa Privada Algarrobos de Chiclayo 2019. Repositorio USS 2020. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/7445/Acu%c3%b1a%20Va llejos%20Victoriano.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
7. León-Vega L, León-Vega E. Análisis de los factores que intervienen en el crecimiento de cartera vencida de empresas servicios financieros. Dialnet 2023;8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9209665. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.1.2023.2342
8. Mogollón Gómez J. Gestión de Cobranza y su impacto en la Gerencia Financiera de la empresa PP S.A: Periodo 2014-2016. Puriq 2021;3:151-64. https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.121. DOI: https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.121
9. Llontop M, Morales R, Vidaurre W. Índice de Morosidad en el Centro Educativo Particular Parroquial Augusta López Arenas, Ferreñafe 2019. Universidad Señor de Sipán, Pimentel, Perú. Repositorio USS 2021. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/8020/Llontop%20D%C3% ADaz%20Mar%C3%ADa%20&%20Morales%20Carbonel%20Rosemery.pdf?sequence=.
10. Jaramillo Hanna L, Pazmiño Enríquez JE. ADMINISTRACIÒN DE LA COBRANZA Y SU IMPACTO EN LA CARTERA DE CRÉDITO: UN ENFOQUE A LAS INSTITUCIONES BANCARIAS PRIVADAS ECUATORIANAS. CE 2021:66-75. https://doi.org/10.51896/contrieconomia/RUDH3842. DOI: https://doi.org/10.51896/contrieconomia/RUDH3842
11. Periche-Delgado G, Ramos-Farroñán E, Chamoli-Falcón A. La morosidad ante un confinamiento del Covid-19 en la Caja Rural de Ahorro y Crédito Raíz, Perú. Investigación Valdizana 2020. https://doi.org/10.33554/riv.14.4.801. DOI: https://doi.org/10.33554/riv.14.4.801
12. Quinto Durán WJ, Mindiolaza Almeida LJ, Miranda Cansing SJ, Rosero Chávez WF. Problems of the collection activities for pensions and tuition fees in educational institution. uct 2022;26:69-77. https://doi.org/10.47460/uct.v26i115.618. DOI: https://doi.org/10.47460/uct.v26i115.618
13. Parra J. La Cartera Vencida y el Impacto en el Flujo de Liquidez en la Unidad Educativa Indoamérica. Repositorio UTA 2016. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/21758.
14. Castillo G. Créditos y Cobranzas: Enfoque Profesional. Buenos Aires: Tercero en Discordia. Books 2021. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=a3wcEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT22&dq=g esti%C3%B3n+de+cobranzas+libro&ots=550G3i6ApM&sig=TVOonfNncw59atLnQKjOO Uc0GAE#v=onepage&q&f=false.
15. Asamblea Constituyente de Ecuador 2008. https://www.defensa.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del- Ecuador_act_ene-2021.pdf.
16. Saturné B. Llamados a liderar en momentos tumultuosos. Revista Educación AdventIsta 2019. https://www.journalofadventisteducation.org/es/2019.81.1.1.
17. Ríos M. Plan de gestión de recuperación de cartera vencida de la escuela básica particular “Ángel Calderón Luces”. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana 2019. https://www.eumed.net/rev/oel/2019/03/recuperacion- cartera-vencida.html.
18. Romero R, Torres W, Vásquez C. Propuesta de Gestión de Cobranza Sistematizada Para el Control de la Morosidad en Instituciones de Educación Básica. Universidad Peruana Unión, Lima. Repositorio UPEU 2021. https://repositorio.upeu.edu.pe/server/api/core/bitstreams/080458e3-77cf-4a26-98da- 7bd155233d65/content.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Antonio Gordillo Betancourt, Ruth Noemí Iza Guamán, Franz Misael Ríos Jiménez, Jenrry Fredy Chávez-Arizala (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.
